وبلاگ حقوقی انور فردپیاده
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ حقوقی انورفردپیاده و آدرس a-fardepiade.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. 

قابل توجه دوستان دارای وبلاگ در بلاگفا: از آنجایی که سرویس بلاگفا وبلاگهای لوکس بلاگ را لینک نمیکند درصورت تمایل به تبادل لینک ما را با آدرس زیر لینک نموده وبهمون خبر بدید.

http://a-fardepiade.mihanblog.com





دزدي دريايي در پرتو اسناد بين‌المللي


چکیده:
دزدي دريايي به طور ساده عبارت است از هرگونه عمل خشونت‌آميز غيرقانوني كه به وسيله يك كشتي خصوصي (غيردولتي) در درياي آزاد عليه كشتي ديگر به قصد چپاول صورت مي‌گيرد. دزدي دريايي از جمله مباحثي است كه تاكنون به صورت جدي به آن پرداخته نشده است و مغفول مانده است. به همين علت است كه ذهنيت‌ها از اين پديده در سطحي‌ترين نوع خود باقي مانده است. در واقع دزدي دريايي كم‌وبيش در آب‌هاي دنيا وجود دارد و برخي افراد با اهدافي خاص و با توجه به نيازهاي خود كشتي‌هاي تجاري را غارت مي‌كنند كه تروريسم خاصي است كه نسبت به كشتي‌هاي تجاري اعمال مي‌شود. اهميت دزدي دريايي از آن جهت نيست كه دزدان ناكام گذاشته شوند بلكه از آن حيث قابل پردازش است كه اولا كمابيش مبادلات اقتصادي و تجاري كشورها از طريق دريا صورت مي‌گيرد و ثانيا كمتر كسي باور دارد كه دزدي دريايي همچنان وجود دارد و انجام مي‌شود. چنانچه ذهنيت افراد از دزدي دريايي همان ذهنيتي است كه در كارتن‌ها و فيلم‌ها القا شده است. دزدي دريايي پيشينه‌اي بسيار طولاني دارد و به 13 قرن قبل از ميلاد مسيح برمي‌گردد، در كنار تجارت برده به عنوان يكي از مصاديق جنايات بين‌المللي، اعمال صلاحيت جهاني در ارتباط با مرتكبين آنها از ديرباز فراهم بوده است. گفته مي‌شود مجازات مرتكبان اين نوع افعال به يك ارزش بين‌المللي در تمام جهان تبديل شده و از سوي همه انسان‌ها مورد پذيرش قرار گرفته است. از اين رهگذر دولت‌ها براي عمل به اصول اخلاقي – و اجراي عدالت – بايد اقدام به محاكمه دزدان دريايي كنند و يا لااقل معتقد به محاكمه آنان باشند.

ادامه مطلب
[ جمعه 14 مهر 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

سن مسئولیت کیفری اطفال و واکنش‌های اجتماعی در برابر بزهکاری آنان

گروه قضایی - تعيين سن دقيق مسئوليت كيفري اشخاص از جمله موضوعات قابل تامل فقهي و حقوقي است. اينكه فرد در چه سني بايد مسئوليت كامل اعمال و رفتار خود را در جامعه پاسخ دهد، از موضوعات مهم حوزه حقوق جزا و جرم‌شناسي محسوب مي‌شود. اين سن در برخي از كشورها در حد شكننده‌اي پايين و در برخي از كشورهاي ديگر به صورت غيرمعقولي بالاست.


ادامه مطلب
[ شنبه 4 شهريور 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

مجازات‌هاي تبعي در نظام كيفري

در قانون مجازات اسلامي تقسيم‌بندي‌هاي مختلفي از مجازات وجود دارد. معروفترين اين تقسيم‌بندي‌ها، تقسيم‌بندي جرايم به حدود، قصاص، ديات، تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده است. اما در كنار آن تقسيم‌بندي‌هاي ديگري هم وجود دارد كه از اهميت بسياري برخوردار است. يكي از اين تقسيم‌بندي‌ها تقسيم مجازات‌ها به مجازات‌هاي اصلي، تكميلي و تتميمي(تبعی) است.


ادامه مطلب
[ جمعه 3 شهريور 1391برچسب:مجازات,نظام کیفری,فانون مجازات,مجازات تبعی,مجازات تتمیمی, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

در بیشتر جرایم، وجود علم و عمد برای مجرم دانستن متهم، ضروری است
عنصر روانی و تاثیر آن در جرم قتل

گروه قضایی- برای ارتکاب جرایم، عنصر روانی در کنار عنصر مادی و قانونی باید وجود داشته باشد. یعنی پس از اینکه کسی عملی را انجام داد که جرم و مستوجب مجازات است و تمام ارکان مادی آن راه هم مرتکب شد، تازه در صورتی قابل مجازات خواهد بود که رکن روانی هم در مجرم وجود داشته باشد.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 1 شهريور 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

مسئوليت كيفري

 

اشاره: در فرهنگ لغات، مسئوليت به معني پرسيده شده و خواسته شده آمده است و غالباً به مفهوم «تكليف و وظيفه و آنچه كه انسان عهده‌دار و مسئول آن باشد» تعريف شده است. اين معني به تنهايي نمي‌تواند مفاهيم گوناگون مسئوليت را بازگو كند. براي درك مفهوم واقعي مسئوليت از جهات گوناگون، بايد علاوه بر وجود تعهد و تكليفي كه از طرف مقام صلاحيت‌دار وضع و برقرار مي‌شود، عوامل و شرايط ديگري را نيز بايد در نظر گرفت كه عبارتند از:


ادامه مطلب
[ یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

آیا غیر از دیه سایر ضررهای ناشی از جرم باید پرداخت شود؟

موضوع بالا یكی از موضوعاتی است كه در فقه شیعه مورد بحث واقع شده و در نتیجه مشكلات فراوانی را در آراء دادگاهها بوجود آورده و آراء متضاد و متناقضی در شعب مختلف دیوان عالی كشور صادر گردیده است . بنابراین لازم دیدم این مساله را از نظر فقهی مورد بحث قرار دهم تا شاید مورد استفاده قضات محترم و حقوقدانان ارجمند واقع شود هرچند این حقیر خود را لایق اینگونه مسائل با بضاعت مزجاه نمیدانم قبل از شروع در بحث لازم دانستم كه بحث دیگری را كه خود احتیاج به مقاله مستقلی دارد مطرح سازم و بطور خلاصه و اختصار بررسی كنم و آن عبارت است از بررسی انواع ششگانه دیات كه آیا همه این انواع فی نفیها اصالت دارند یا بعضی از آنها اصالت دارند و یا هیچكدام اصالت ندارد و بر فرض آنكه هیچكدام اصالت نداشته باشد ملاك قیمت كدامیك از آنهاست با بررسیهای دقیقی كه از روایات و كلمات اهل بیت اطهار سلام الله علیهم اجمعین بدست میآید این است كه غیر از شتر ، انواع پنجگانه دیگر به عنوان قیمت شتر تعیین شده است پس لازم است اگر یكی از انواع تعیین می گردد با قیمت شتر در ارزش برابر باشند و اینكه دویست گاو یا هزار گوسفند و هزار دینار تعیین شده ، به این لحاظ بوده است كه از نظر ارزش در آن زمان مساوی با یكصد شتر بوده اند و اگر این برابری وجود نداشته باشد نباید كمیتی را كه برای آنها در نظر گرفته میشود كافی دانست و نظر ما درباره شتر این است كه خود شتر نیز موضوعیت ندارد و آنچه موضوعیت دارد قیمت آنست در صورتیكه بتواند خسارت ناشی از جرم را جبران نماید.


ادامه مطلب

شغلی که قربانی نام خود شد
شرخری؛ قانونی یا غیر قانونی؟

گروه حقوقي- برای اینکه عملی به عنوان جرم به قانون جزا راه یابد، باید چنان نظم و امنیت جامعه را تهدید کند که محدود کردن شهروندان از طریق ممنوع کردن این عمل، توجیه‌پذیر باشد. آزادی‌های مردم محترم است و نمی‌توان هر عملی را جرم دانست. محدود کردن آزادی‌های شهروندان آخرین راه است و قانونگذار در درجه اول، باید تلاش کند که زمینه‌های ارتکاب جرم را از بین ببرد


ادامه مطلب
[ جمعه 20 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

اعدام یکی ازسنگین‌ترین مجازات‌هاست که در همه‌ی نظام‌های کیفری وجود داشته است
بررسی مجازات سالب حیات در نظام های کیفری

رفگروه حقوقی - اعدام سنگین‌ترین مجازاتی است که در نظام‌های حقوقی پیش‌بینی شده است و حق حیات را از مجرم سلب می‌کند، به همین دلیل، برای سنگین‌ترین مجازات‌ها استفاده می‌شود.

بحث و بررسی اعدام و تاثیر آن در کاهش جرم پیشینه طولانی دارد. سال‌هاست که جنبه‌های مختلف این موضوع در آرای جرم‌شناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد. در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی آرایی می‌پردازیم که در این خصوص مطرح است.


ادامه مطلب
[ دو شنبه 16 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

دانلود فايل متن قانون مجازات اسلامي جديد

جهت دانلود بر روی لینک زیر کلیک نمایید :


  دانلود فایل 


[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

تحلیل ماده 41 قانون مجازات اسلامی

تحلیل ماده 41 قانون مجازات اسلامی تجری در فقه اسلامی " تجری " در لغت ،اعم از عصیان و به معنای " جسارت كردن ، با تهور كاری را انجام دادن ، بی شرمی ، دریدگی و بی پروایی است " (1) و در اصطلاح ، مخالفت با حجت است ، وقتی با واقع مصادف نگردد و از این لحاظ با عصیان ، مباین است ، در حالی كه عصیان مخالفت با حجت است وقتی با واقع مصادف گردد ( 2 و 3 ) . تجری نیز مانند عصیان اختصاص به فعل مثبت نداشته ، ترك فعل را هم شامل می شود . لذا اگر مكلف قطع به وجوب یا حرمت پیدا كند و با آن مخالفت ورزد و واقعاً هم تكلیفی وجود داشته باشد ،عاصی و گناهكار است ؛


ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

اکراه و اشتباه در حقوق مدنی و جزا

تاكنون در علم حقوق به بحث و بررسی در باب اكراه و اشتباه در قلمرو جزائی و مدنی به صورت مجزا پرداخته شده است . لذا در این مقاله هدف این است كه به گونه ای منجز ماهیت حقوقی اشتباه و اكراه و با نتیجه اثر هر یك در قوانین و مقررات فعلی جزائی و مدنی بررسی گردد
محتوای مقاله در خصوص بررسی مسایل كلی اكراه و اشتباه و مقایسه هر كدام در قلمرو مقررات جزایی و مدنی می باشد .

در روش تحقیق از نظر علما و اندیشمندان حقوق و همچنین مجلات و مقالات حقوقی استفاده شده .
مقدمه :
اكراه بیشتر جنبه فقهی داشته و طبق گفته فقها اكراه به بیم دادن مكره به رساندن زیانی به او یا به مال یا به ناموس و كسان او محقق میشود كه زیان آنان به زیان یا تألم مكره منتهی می شود .


ادامه مطلب
[ جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, ] [ ] [ انور فردپیاده ]

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

تمام افراد بشر آزاد به دنيا می‌آيند و از لحاظ حيثيت و حقوق با هم برابرند، همه دارای عقل و وجدان می‌باشند و بايد نسبت به يکديگر با روح برادری رفتار کنند(ماده 1 اعلامیه جهانی حقوق بشر)______________________________ چند نکته درباره وبلاگ: 1)شما باعضویت دروبلاگ میتوانید به عنوان نویسنده وبلاگ مطالب خودتان را دروبلاگ بانام خود منتشر نمایید............ 2)اگرمایل به تبادل لینک هستید ازقسمت تبادل لینک هوشمند استفاده نمایید.............. 3)دوستانی که دربلاگفا وبلاگ دارند ومایل به تبادل لینک هستند میتوانندما را با آدرس http://a-fardepiade.mihanblog.com لینک نموده وبهمون خبربدن (لوکس بلاگ دربلاگفا لینک نمیشود)
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 44
بازدید دیروز : 44
بازدید هفته : 142
بازدید ماه : 135
بازدید کل : 280688
تعداد مطالب : 228
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1


. تماس با ما .